6/30/2013

اداره اطلاعات خوی: حمید رستمی داستان نویس ترک به خاطر چاپ کتاب به زبان ترکی مورد بازجویی قرار گرفت

مامورین وزارت اطلاعات حمید رستمی (آرغیش) را به خاطر چاپ یکی از کتاب‌هایش، مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
چهارشنبه ۵ تیر ۹۲ مامورین اداره‌ اطلاعات شهرستان خوی با حضور در محل کار حمید رستمی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار ترک وی را به خاطر چاپ یکی از کتابهایش مورد بازجویی قرار داده‌اند.
مامورین امنیتی ضمن تهدید این نویسنده با غیر مجاز دانستن چاپ این کتاب، خواستار تحویل تمام نسخه‌های موجود آن شده‌اند.
حمید آرغیش داستان‌نویس ترک ساکن خوی سال گذشته اقدام به انتشار کتاب “۸۰ ایل‌ حیکایه‌میز” (قصه ۸۰ ساله ما) توسط انجمن غیر دولتی “قیزیل اؤزن” نموده بود.
محتوای این کتاب کاملا ادبی و شامل داستان‌های کوتاه نگاشته شده توسط نویسندگان مختلف ترک در هشتاد سال گذشته می باشد.
حمید آرغیش قبلا در اعتراضات روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند) در سال ۱۳۸۵ نیز بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهرستان خوی به یک سال حبس تعزیری، دو سال تبعید و سه سال ممنوعیت نشر آثار محکوم شده بود.
آثار داستانی٬ شعر و همچنین مقالات این نویسنده در نشریات توقیف شده‌ امید زنجان٬ پیک آذر٬ نوید آذربایجان٬ شمس تبریز٬ یاشیل یول٬ یارپاق و… منتشر شده است.
او همچنین مدیر یک وبسایت اینترنتی در حوزه داستان‌نویسی ترکی است.
 مامورین وزارت اطلاعات حمید آرغیش را به خاطر چاپ کتاب “۸۰ ایل‌ حیکایه‌میز” مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
طبیعتاً مسئله اینجا سیاسی نبوده و تنها به علت ترکی نویسی این هنرمند ترک مورد بازخواست و تهدید واقع شده است، اداره اطلاعات خوی به سبب سانسور و اعمال فشار بر فعالین ادبی ترک به عنوان یکی از کاندیداهای برترین نژادپرست تیر ماه انتخاب می شود.
یاد آور شویم شهروندان ترک ساکن ایران از بعد زبان مورد انواع تبعیض ها واقع شده و از کوچکترین حقوقی برخوردار نمی باشند، در عین حال علارغم وجود 25 – 35 میلیون ترک در این جغرافیا سیستم آموزشی و تحصیلی ایران بر پایه تحمیل زبان اقلیت فارسی بر زبان های اکثریتی به مانند ترکی میباشد و تمامی ملیت های غیرفارس از حق آموزش به زبان مادری محروم می باشند.   
برای شرکت در انتخاب برترین نژادپرست تیر ماه 1392 می توانید از اینجا در رای گیری شبکه اجتماعی فیسبوک شرکت کنید.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/q7zznlv

No comments:

Post a Comment