6/02/2013

رئیس اداره ثبت احوال سولدوز: نام های آغوز، هارای و .. نام های غیر ایرانی اند

آقای حسین هاشم پور رئیس اداره ثبت احوال سولدوز (نقده) در گفتگو با خبرگزاری دولتی سولدوز خبر اسامی ترکی آغوز، هارای و .. را اسامی مغایر با فرهنگ ایرانی معروفی نموده و از عدم اجازه ثبت احوال استان برای انتخاب این چنین نامهائی از سوی خانواده ها خبر داده است.
وی از تبت اسامی همچون "تورناز" در استان خبر داده و انتخاب چنین اسامی را از سوی خانواده ها عجیب خوانده است.
آقای حسین هاشم پور رئیس اداره ثبت احوال سولدوز انتخاب اسامی ترکی والدین برای فرزندان را مرتبط با تبلیغات عده ای مشخص که وی این عده مشخص را 5 الی 6 نفر می داند معرفی نموده است.
اینکه اسامی آغوز، هارای و .. اسامی ترکی اند جای شک و شبهه ای نیست ولی اینکه انتخاب اسامی ترکی والدین برای فرزندان از سوی رئیس اداره ثبت احول سولدوز غیرمتعارف با فرهنگ ایرانی تلقی می شود جای بسی تامل هست که آیا خلق ترک و ترک زبانان ساکن این جغرافیا جزء شهروندان ایران نمی باشند و شهروند درجه دوم تلقی می شوند که حق انتخاب نام فرزند خویش به زبان مادریشان را ندارند و یا اینکه زبان ترکی که زبان مادری میلیونها ترک در ایران می باشد که بدون تردید جزء اکثریت اهالی ساکن این جغرافیااند در تعریف غیرایرانی بودن می گنجد؟ طبیعاً فرهنگ ایرانی که مد نظر آقای رئیس بوده فرهنگ فارس زبانان هست چون انتخاب اسامی فارسی برای کودکان ترک مغایرتی با فرهنگ به اصطلاح ایرانی ندارد آنچیزی که مغایر با فرهنگ ایرانی هست اسامی ترکی اند نه اسامی کوروش، خشایار و ... 
طبعیتاً در جغرافیائی که وجود خلق و زبانی به نام "خلق ترک" و "زبان ترکی" کتمان، انکار و تحقیر  می شود سخن رئیس اداره ثبت احوال سولدوز در غیرمتعارف بودن اسامی ترکی سخن جدیدی نیست. آقای حسین هاشم پور به سبب غیرمتعارف خواندن اسامی ترکی به عنوان یکی از کاندیدهای برترین نژادپرست خرداد ماه برگزیده می شود.  
شماره خبر سایت دولتی سولدوز خبر:
شماره خبر: ٧٢٧٦٣
http://tinyurl.com/mpkwwk9

محمدرضا رحیمی در اردبیل: نباید بگذاریم به زبان فارسی آسیبی وارد شود

جغرافیای ایران به ذاتش یک جغرافیای چندملیتی، چندزبانی، چنددینی، چندفرهنگی و... می باشد و در پروسه ملت سازی بر اساس یک زبان – یک ائتنیک (فارس زبان) – یک ایدئولوژی زبان اقلیت فارس زبان بر زبان اکثریت جامعه ایران که خلق ترک باشد با عناوین مختلف تحمیل شده است، در کنار تحمیل زبان بیگانه و استعماری فارسی بر ملت ترک این زبان بر ملت های تحت ستم نیز تحمیل شده است. در ایران علارغم وجود زبان های متعدد هیچ زبانی رسمی نبوده و از هیچ جایگاهی در سیستم آموزشی و تحصیلی برخوردار نمی باشد، در حالیکه زبان فارسی با عناوین مختلف آغشته و ارائه شده و از حمایت بی دریغ دولت ایران برخوردار می باشد در عین حال زبان استعماری فارسی با سیستم آموزشی اجباری سعی در ژنوساید دیگر زبانهای غیرفارس، اجرای سیاست های آسیمیلاسیون، انتگراسیون ملل محکوم در جامعه حاکم و .. را به پیش می برد. 
سخنان محمد رضا رحیمی در قبال زبان فارسی در حالی صورت می گیرد که در ایران ما با تداوم استعمار زبانی – فرهنگی ملت های محکوم مواجه می باشیم. آقای محمدرضا رحیمی به علت حمایت از استعمار و سطله گری ملت حاکم و انکار ملیت های غیرفارس به عنوان یکی از کاندیدهای برترین نژادپرست خرداد ماه انتخاب می شود.       
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدرضا رحیمی صبح امروز در حاشیه افتتاح سیستم کنترل آب شرب اردبیل و در سخنانی حاشیه‌ای اظهار داشت: ما نباید با زبان بیگانه اعتبار و ارزش خود را به رخ بکشیم چرا که این شایسته نیست با قدر نشناختن زبان فارسی لغات و کلمات غربی را بر آن ترجیح دهیم.
 وی گفت: بهتر است به جای استفاده از عنوان‌های بیگانه و کلمات غربی نظیر «سیستم»، بکوشیم از عنوان اداره به معنای مدیریت استفاده کنیم چرا که می‌بینیم در بخشی از سخنان و محاوره‌های خود از کلمات بیگانه استفاده می‌کنیم.
معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: اگر رسانه‌ها بزرگنمایی کنند باید بگویند، نه اردبیلی‌ها فارسی‌زبان هستند و نه من، ولی زبان فارسی زبان ملی ماست و نباید بگذاریم آسیبی به آن وارد شود.
رحیمی تصریح کرد: اگر از بنده خرده نگیرند باید اعلام کنم که کلمات غربی و گاه غیر‌فارسی آنچنان در محاوره‌های ما دیده می‌شود که اصلاً شایسته و درست به نظر نمی‌رسد.
این مسئول ادامه داد:‌ مهندسان ما که امروز سر‌آمد علوم و فنون هستند باید به جای زبان‌های بیگانه از اصالت زبان فارسی دفاع کنند.
عضو کابینه دولت احمدی‌نژاد افزود: ما به اندازه کافی در ارتباط با تلویزیون، تلفن همراه، سایت‌ها و ارتباطات روزانه از کلمات و اصطلاحات غربی استفاده می‌کنیم و دیگر لزومی ندارد در نظام اداری نیز از این کلمات قلمبه سلمبه استفاده شود.
رحیمی خاطرنشان کرد: هیچ زبان؛ زبان دیگر را تهدید نمی‌کند و قطعاً‌ زبان و فرهنگ جامعه ما نیز پایدار است و بهتر است با پاسداری از زبان فارسی از فرهنگ و ادبیات این سرزمین صیانت کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی اذعان داشت: نباید فرهنگ غنی و زبان فارسی ما آسیبی ببیند و یا بخواهیم کارها را بی‌سرانجام و بی‌هدف دنبال کنیم.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
يکشنبه 12 خرداد 1392 - Jun 02 2013
شماره خبر: 13920311000518